۱۳۸۶ دی ۱۰, دوشنبه

پیتزای قورمه سبزی در شب سال نوی میلادی




به دنبال موفقیت پیتزای قورمه سبزی در المپیک پیتزاها در ایتالیا و به مناسبت آخرین شام سال 2007 میلادی پروژه پیتزای قورمه سبزی را به انجام رساندیم. جای شما خالی پیتزای خوشمزه و خوش رنگی است.



۱۳۸۶ دی ۹, یکشنبه

افسانه دنیای درحال توسعه

هانس روزلینگ استاد بهداشت بین المللی در سوئد با استفاده از داده های موجود و نرم افزاری که طراحی کرده است در مورد وضعیت بهداشتی جهان از سال 1964 تا امروز سخن می گوید . اگر به اینترنت با سرعت بالا دسترسی دارید دیدن این ویدئو را شدیدا توصیه می کنم. بسیار آموزنده و ارایه پر معنایی است.


۱۳۸۶ دی ۵, چهارشنبه

من از او سخت ترم

کاری از داود رضا عرب
با تشکر از سیاوش برهان دایانی برای ارسال اسلایدها.

۱۳۸۶ دی ۳, دوشنبه

گل چین روزگار امانش نمی دهد

زمین یخ زده بود و برف می بارید. دوستمان قصد الوند کرده بود. کوله و کفش و کلاه هم آورده بود. من دوست داشتم که در منزل گرم افشین با اوگپ بزنم و چای بنوشیم. آرش آمد. جوان و پر نشاط بود. آرش جور مرا کشید و دوستمان را به الوند برد. من هم با افشین ساعت ها گپ زدم. آرش بود دیگر، جوانی پر جنبه و سبز. حالا آرش در میان ما نیست .یادش گرامی و خاطره اش جاویدان باد.

۱۳۸۶ آذر ۲۹, پنجشنبه

شو چله بزرگه


I'm done

سرانجام پس از یک ترم کار سخت روزگذشته تمام درس های دوره ی دکتری به پایان رسید. هرگز در طول سال های تحصیلم حتی در دانشکده پزشکی این چنین درس نخوانده بودم. بسیار ترم پرکاری بود. حجم کلاس هایم هم بیش از حد معمول دانشجویان این دوره بود. درواقع من پنج درس داشتم . به طور معمول دانشجویان این دوره در هر ترم 2 تا 3 درس دارند. به یک دلیل ساده (بخوانید مشکل پرداخت شهریه ) مجبور شدم تمام درس های با قیمانده را دریک ترم بگیرم. درمدرسه ما شهریه دانشجویان تمام وقت ثابت است و تا سقف 18 واحد (یعنی بین 12 تا 18 واحد) می توانی بگیری. اگر بورسیه نداشته باشی معنایش این است که باید ازجیب پرداخت کنی یا با امضای یک شهروند آمریکا یا یک نفر که مقیم این کشور است و یعنی گرین کارت دارد از بانک وام بگیری. به هرحال با توجه به وام بانکی با سود 8.5 درصد اصلا فکر خوبی نیست که کلاس های باقیمانده را در دو ترم بگیری. به هرحال با موفقیت کامل این دوره تکمیل شد. شاید سابقه درس خواندن درایران که به ما ظرفیت لازم را می دهد تا دریک زمان کوتاه مقدار زیادی بخوانیم و زمانی که تحت فشارو استرس هستیم بازده بهتری را ارایه می دهیم یا شاید به دلیل اینکه تشنه آموختن هستیم و می توانیم فاصله نظام آموزشی را دریک سیستم پیشرفته با کشورهای درحال توسعه ببینیم یا دلایل دیگر باعث می شود که درچنین شرایطی کم نیاوریم.
شخصا درهمه لحظات این ترم احساس کسی را داشتم که دربرف تازه باریده و در یک هوای برفی مشغول صعود از یکی از یال های البرز مرکزی است. گاهی بوران می شود گاهی آسمان آبی فیروزه ای است و آفتاب ملایمی تنت راگرم می کند . گاهی شگفت زده می شوی و گاهی عمیقا در فکر فرو می روی. گاهی مسیر را چند بار مرور می کنی. گاه می خواهی از جویبار یخ زده ای بگذری و تمام نفست را درسینه حبس می کنی. گاهی می خروشی گاهی آرام می گیری. گاه شعری را مزمزه می کنی گاه کلامی عاشقانه به سوی دره ای که به تو اجازه عبور داد می فرستی. گاه با ابزار می روی
گاه با چنگ ودندان از سقوط به دره می گریزی. و البته درهمه قدم ها با خود می اندیشی و فعل توانستن را صرف می کنی. حالا بر تن سبزدرختانی که در افق نظاره گر تلاشت بوده اند بوسه ای می فرستی و نقشه صعود بعدی را می ریزی.

۱۳۸۶ آذر ۲۸, چهارشنبه

۱۳۸۶ آذر ۲۴, شنبه

مورچه


۱۳۸۶ آذر ۲۱, چهارشنبه

حمید مصدق

بیستم آذرماه مراسم دهمین سالگرددرگذشت حمید مصدق سراینده منظومه بلند آبی خاکستری سیاه و کاوه آهنگربرگزارشد. خلاصه ای از زندگینامه مصدق را به نقل از سایت بی بی سی در ادامه ملاحظه بفرمایید:

حمید مصدق بهمن ۱۳۱۸ در شهرضا متولد شد. چند سال بعد به همراه خانواده اش به اصفهان رفت و تحصیلات خود را در آنجا ادامه داد. او در دوران دبیرستان با منوچهر بدیعی، هوشنگ گلشیری،محمد حقوقی و بهرام صادقی هم مدرسه بود و با آنان دوستی و آشنایی داشت.
مصدق در ۱۳۳۹ وارد دانشکده حقوق شد و در رشته بازرگانی درس خواند. از سال ۱۳۴۳ در رشته حقوق قضایی تحصیل کرد و بعد هم فوق لیسانس اقتصاد گرفت. در ۱۳۵۰ در رشته فوق لیسانس حقوق اداری از دانشگاه ملی فارغ التحصیل شد و در دانشکده علوم ارتباطات تهران و دانشگاه کرمان به تدریس پرداخت.
وی پس ار دریافت پروانه وکالت از کانون وکلا در دوره های بعدی زندگی همواره به وکالت اشتغال داشت و کار تدریس در دانشگاه های اصفهان، بیرجند و بهشتی را پی می گرفت.
در ۱۳۴۵ برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت و در زمینه روش تحقیق به تحصیل و تحقیق پرداخت. تاسال ۱۳۵۸ بیشتر به تدریس روش تحقیق اشتغال داشت و از ۱۳۶۰ تدریس حقوق خصوصی به خصوص حقوق تعاون . مصدق تا پایان عمر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود و مدتی نیز سردبیری مجله کانون وکلا را به عهده داشت.
حمید مصدق در هشتم آذرماه ۱۳۷۷ بر اثر بیماری قلبی در تهران درگذشت

موی سپید

آهي كشيد،
غمزده پيري سپيـد موي
افكند صبحگاه، چـو در آيـنه نگاه
در لابلاي موي چو كافور خويش ديد
يك تار مو سياه
در ديدگان مضطربش اشك حلقه زد.
در خاطرات تيره و تاريك خود دويد.
سي سال پيش، نيز،
در آئينه ديده بود يك تار مو سپيد!
فريدون مشيري

۱۳۸۶ آذر ۲۰, سه‌شنبه

يک درس


الان از پيش استادم ميام. با استادم جلسه ای ۲ ساعته داشتیم تا نظرش را در مورد پیش نویس پروژه آخر ترمم بگوید. فکر می کردم تمام شده و با دو سه تا نکته سرو ته قضيه هم مياد. ولی نه تمام نشده. احساس کسی را دارم که در يک کوچه بن بست توسط سه چهار نفر آدم گرز به دست کتک خورده. خلاصه حداقل ۸ تا نکته اساسی که جای بحث دارد را مطرح کرد. درسی که از اين جلسه گرفتم اين بود که اگر مطلبی را خوب نفهميد ه ای در نوشته ات نيار . اگر مطلبی را می آوری يا ادعايی می کنی حتما آماده باش تا شواهد را به حد کفايت ارايه دهی . کوتاه نوشتن و کمتر اظهار فضل کردن بهتر است از زياد نوشتن مطالب خوب و آوردن چند نکته ای که احاطه کامل نداری. همان چند نکته کل مطلب را خراب می کند. خلاصه روز از نو روزی از نو بايد دوباره بنويسم.

۱۳۸۶ آذر ۱۸, یکشنبه

به یاد پروفسور حسابی



1281: تولد محمود حسابي در تهران
1285-1288: عزيمت به بغداد، دمشق و سوريه
1289-1293: تحصيلات ابتدايي در بيروت
1296: پايان تحصيلات متوسطه در كالج آمريكايي بيروت
1299: تحصيلات عاليه دانشگاهي در رشته ادبيات در دانشگاه بيروت (17 سالگي)
1301: اخذ مدرك مهندسي عمران از دانشگاه مهندسي بيروت
1303: اخذ مدرك مهندسي معدن و در كنار ِ آن تحصيل در رشته ي رياضيات و ستاره شناسي در دانشگاه آمريكايي بيروت
1305: گذراندن دو سال اول رشته ي حقوق در دانشگاه سوربن، گذراندن رشته ي پزشكي و ادامه تحصيل در رشته ي رياضيات و ستاره شناسي، اخذ مدرك مهندسي برق از دانشگاه پاريس
1306: اخذ دكتراي فيزيك از دانشگاه سوربن فرانسه (عنوان تز دكترا: حساسيت سلول هاي فوتو الكتريك Sensibilite des cellules photoelectriques )
1307: تأسيس دارالمعلمين تهران، ساخت اولين راديو در كشور
1308: تأسيس دانشسراي عالي و تدريس فيزيك و مكانيك
1310: ايجاد اولين ايستگاه هواشناسي، نصب اولين دستگاه راديولوژي (براي برادرشان دكتر محمد حسابي)، تشكيل انجمن زبان فارسي و بنيان گذاري فرهنگستان زبان
1311: تعيين ساعت ايران، تأسيس اولين بيمارستان خصوصي در ايران
1312: محاسبه، نقشه برداري و احداث راه تهران - شمشك
1313: تأسيس دانشگاه تهران
1315: عضويت در كنگره ي رياضي دانان اسلو در نروژ
1321: تأسيس دانشكده ي علوم، پايه گذاري و عضويت افتخاري در شوراي عالي معارف، عضويت پيوسته در شوراي عالي فرهنگ (21-1315) و (46- 1325)
1323: تأسيس مركز عدسي سازي اپتيك كاربردي در دانشگاه تهران
1324: تأسيس اولين رصدخانه ي نو ايران
1325: عضويت در كنفرانس علمي پرينستون
1327: عضويت در هيإت تحقيقاتي انستيتو تحقيقات هسته اي شيكاگو
1330: مأموريت خلع ِ يد از شركت نفت انگليس در دولت دكتر مصدق، رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت ملي نفت ايران در دولت دكتر مصدق
1333: مخالفت با طرح قرارداد ننگين كنسرسيوم در مجلس
1334: عضويت در آكادمي علوم نيويورك
1335: تأسيس مركز مدرن تعقيب ماهواره ها در شيراز
1336: دريافت نشان كوماندور دولا لژيون دونور از دولت فرانسه
1337: عضويت در اولين كنفرانس اتمي فرانسه در ژنو، عضويت در كنفرانس اتمي ژنو تا سال 1347، عضويت در كنفرانس بين المللي فضا-ژنو، عضويت در انجم فيزيك فرانسه
1340: مخالفت با طرح قانون ننگين كاپيتولاسيون و كنسرسيوم در مجلس و مخالفت هاي سياسي و كناره گيري از مجلس
1341: عضويت در انجمن فيزيك اروپا، آمريكا
1344: پايه گذاري، تأسيس و رياست مؤسسه ي ژئوفيزيك دانشگاه تهران
1345: تأسيس انجمن ژئوفيزيك ايران
1346: نماينده ي ايران در كنفرانس علمي و فني فضا، نيويورك
1347: دريافت حكم بازنشستگي تحميلي توسط رئيس وقت دانشگاه تهران، دعوت رويس دانشگاه براي ادامه ي تدريس
1349: عضو پيوسته ي فرهنگستان زبان ايران
1350: استاد ممتاز دانشگاه تهران، تشكيل انجمن فيزيك ايران و رياست آن از بدو ِ تاسيس
1362: بزرگداشت پروفسور حسابي، پدر علم فيزيك ايران در كنگره ي شصت سالگي فيزيك ايران
1367: افتتاح تالار سازمان انرژي اتمي ايران با شركت پروفسور عبدالسلام به پاس ِ بنيان گذاري علم هسته اي در ايران توسط استاد.
1368: مرد علمي سال جهان
1370: عضويت هيأت امناي انجمن آثار مفاخر فرهنگي با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي
1371: در گذشت در ساعت 7:30 صبح 12 شهريور در بيمارستان دانشگاه ژنو

تعریف پرفسور حسابی از جهان سوم

آخر ساعت درس يك دانشجوي دوره دكتراي نروژي ، سوالي مطرح كرد:
استاد،شما كه از جهان سوم مي آييد،جهان سوم كجاست ؟؟ فقط چند دقيقه به آخر كلاس مانده بود.من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم كه روز به روزبيشتر به آن اعتقاد پيدا مي كنم. به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند، خانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در تخريب مملكتش بكوشد.



توضیح : به نظر می رسد که مطلب منسوب به پرفسور حسابی که در این پست آمده توسط عزیز دیگری (دکتر پاپلی) عنوان شده. ازجناب مهندس مجابی سپاسگزارم که این توضیح را درتارنمایشان گذاشته اند. به هرحال به خاطر ارایه مرجع غیر دقیق از خوانندگان پوزش می طلبم و این جمله نغز را از استاد دیگری به یاد خواهیم داشت. امیدوارم که احساس دلسوزان مملکت در آینده متفاوت از احساس دکتر پاپلی و سایر کسانی که چنین حس می کنند باشد.

۱۳۸۶ آذر ۱۷, شنبه

گزارش درسی

فقط ده روز به پايان کلاس هام باقی مونده . بله درست شنيديد تا ده روزه ديگه کلاس های مقطع دکترا تمام خواهد شد. فقط يک امتحان جامع می مونه و يک پايان نامه ناقابل.امتحان جامع روز ۱۵ خرداد روز جهانی محيط زيسته . البته هيچ ربطی به روز جهانی محيط زيست يا تولد بنده نداره فقط يک روزيه که از يک سال قبل اعلام شده.دو تا پروژه آخر ترم دارم ( از پنج پروژه دوتاش مونده) که بد جوری توش گير کردم . يکيش مربوط به درس جی آی اس و يکيش هم متا آناليز که يک روش آماری نوين در مطالعات سيستماتيکه. فعلا سه روزه که پروژه جی آی اس در دست اقدامه. داده ها مرتبه ولی جواب نمی ده. ترم بعد يعنی از ژانويه می رم هاروارد برای يک دوره فشرده مطالعاتی قراره يک سری کار محاسباتی برای کار با شاخص های آماری ياد بگيرم و در يک پروژه در خصوص بررسی زمينه ها ی اقتصادی اجتماعی تصادفات رانندگی کمک کنم. ترم بعد با دو تا از استادان بنام رشته امان هم برای تدريس درس بهداشت بين المللی در کشورهای در حال توسعه در دانشگاه بستون همکاری خواهم کرد. الآن در کتابخانه هستم و برای تکميل پروژه جی آی اس به چه کنم چه کنم افتادم . فقط ده روز تا پايان کلاس ها باقی است و اين انرژی می ده.

۱۳۸۶ آذر ۱۶, جمعه

اهداف توسعه هزاره یا Millennium development Wholes


اخیرا دوستی در یک سخنرانی از اهداف توسعه هزاره Millennium development Goals به عنوان سوراخ های توسعه هزارهMillennium development Wholes یاد می کرد (Wholes به جای holes) این رویکرد منتقدانه به وضع موجود و میزان پیشرفت کشورهایی که متعهد شده اند تا سال 2015 به اهداف هزاره برسند حکایت از کندی فعالیت دولت ها در این مهم دارد. در بسیاری از کشورها اهداف توسعه هزاره به علت سوء مدیریت یا به واسطه جنگ ها و یا عدم ثبات سیاسی و اقتصادی با چالش هایی جدی روبرو شده اند و به نظر می رسد رهبران جهان، بنگاه های اقتصادی و نهاد های مدنی در دستیابی به این اهداف ناکام مانده اند. اهداف توسعه هزاره که در سپتامبر 2000 به تایید سران جهان رسید . به فقرزدایی، آموزش همگانی، به تساوی جنسیتی ، کاهش مرگ ومیر اطفال، افزایش سلامت مادران، مبارزه با ایدز، توسعه پایدار و همکاری جهانی برای توسعه می پردازد. با یک نگاه گذرا به منطقه امان می توانیم به راحتی فاصله کشورهایمان را با این اهداف ببینم . لابد کسانی که به داده ها دسترسی دارند و توانایی تحلیل داده ها را دارند به ما خواهند گفت که خاورمیانه درکجای این منظومه قرار می گیرد.


۱۳۸۶ آذر ۱۵, پنجشنبه

Rentier states



فرض کنید شخصی در سنین جوانی زمانی که توانایی انجام دادن فعالیت های مختلف اقتصادی را دارد صاحب چند دستگاه آپارتمان باشد و از محل اجاره بهای این آپارتمان ها زندگی کند. اگر این جوان برومند قدری تنبل باشد بدون هیچ ابتکاری و یا آموختن هیچ مهارتی تنها به سبب داشتن آپارتمان هایی که از محل ارث نیاکانش دریافت کرده زندگی خواهد کرد. این مثال را می شود تعمیم داد به اشخاصی که به سبب رابطه ای از منافعی بهره می گیرند که شایسته آن نیستند به همین قیاس کشورهایی را سراغ داریم که اصطلاحا به آنها Rentier states می گویند یعنی اینکه مثلا خیلی راحت نفت می فروشند و پول نفت را صرف واردات می کنند و نیازی به بکار انداختن سلول های خاکستری مغزشان هم ندارند. در چنین سیستمی هرچه به شیر نفت نزدیک تر باشی منافع بیشتری را کسب خواهی کرد. چیزی به اسم شایسته سالاری هم چیزی شبیه یک شوخی خواهد بود چون اساسا نیازی به شایسته سالاری و داشتن مدیرانی که کارآفرین و بهره ور باشند حس نمی شود چون به طور کلی دخل کشور از محل اجاره بها تامین می شود نه افزایش ارزش کار و سرمایه . در چنین سامانه ای کودکان مدرسه در مدرسه امنیت ندارند چون سیستم هوشمندانه مدیریت نمی شود. کودکان در مدرسه می سوزند. سیستم به فکر گرفتن عکس یادگاری است. کودکان در مدرسه تحقیر می شوند، سامانه به بالا پایین شدن قیمت نفت می اندیشد. مغزها می روند سامانه می خندد. بی عرضگی اپیدمی می شود. کودکان می سوزند. نتیجه اینکه همواره ارث و میراث گران سبب خوشبختی و شادمانی و آرامش خیال نمی شود.

۱۳۸۶ آذر ۱۳, سه‌شنبه

کودکان سرزمین من







14 آذرماه سال گذشته 6 دختر و 2 پسر دانش‌آموز دبستان روستاي درودزن از توابع استان فارس بر اثر شعله‌هاي آتش ناشي از آتش‌سوزي در كلاس دچار سوختگي 10 تا 40 درصدي شدند




به کجای این شب تیره بیاویزم

کودکان سرزمین من در مدرسه می سوزند.



آنها گل های خندانند
فرزندان ایرانند
باید دانا با شند
هوشیار وبینا باشند


منبع عکس : خبرگزاری فارس

۱۳۸۶ آذر ۱۱, یکشنبه

نان وسیب زمینی و تخم مرغ


هر موقع هوا سرد می شود به یاد شهرهای استان های آذربایجان، همدان، اردبیل و زنجان می افتم. یکی از غذاهایی که جنبه Fast Food دارد و البته سنتی است. نان و سیب زمینی کبابی و تخم مرغ آب پزاست که در این شهرها به ویژه در میدان هایی که به ترمینال های مسافربری یا محل تجمع کارگران نزدیک است فراوان تر است. هرموقع گذرم به این شهرها افتاده به این Fast foodها سری زده ام. اولین خاطره ام از سیب زمینی ها درشت آب پز و کباب شده به تبریز برمی گردد در سال 1356 که برای نخستین بار با این پدیده آشنا شدم. در آن سال ها سیب زمینی های پخته ای را می دیدم که هر کدام به اندازه یک قابلمه بودند. در ارومیه و اردبیل هم معمولا رسم است که یک کوزه شیر دار دوغ درکنار این بساط وجود دارد و در لیوان هایی که تقریبا یک لیتر گنجایش دارد در حالی که لیوان مالامال از یخ ونمک است دوغ را اضافه می کنی. سیب زمینی های کبابی همدان که روی ذغال کباب می کنند و مثل لبو و شلغم می فروشند هم معرکه است. این غذا یکی از غذاهای سالم و کامل است. اگر این روزها گذرتان خورد به این بساط ها یک لقمه هم به یاد ما نوش جان کنید.

Cook the Book

در برخی کشورها معمولا برای نشان دادن موفقیت در عرصه های مختلف آمار سازی می شود. به این رویه اصطلاحا Cook the Book می گویند. درست مثل برخی از شرکت ها که برای فرار از مالیات، دفاتر مالی تقلبی می سازند دولت ها هم گاهی با ساخت آمار تقلبی به ملت هایشان و سایر دولت ها نشان می دهند که اوضاع بر وفق مراد است. یکی از روش های شایع این کار تغییر تعاریف شاخص ها است. مثلا به عنوان مثال اگر میزان شاخص بیکاری در یک مطالعه سرشماری از میزان کارکمتر از 10 ساعت در هفته در 2 ماه گذشته به میزان کار کمتر از 5 ساعت درهفته در دو ماه گذشته تبدیل شود ناگهان آمار نشان می دهد که مشکل بیکاری حل شده است. در مورد آمار بیماری ها هم گاهی با تعطیل کردن غربالگری و پیدا کردن فعالانه بیماران می توان نشان داد که مشکل فلان بیماری حل شده است. به عنوان مثال به نمودارمواردجدید بیماران مبتلا به ایدز درکشور نگاه کنید:

 
UA-1860095-1