۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

بیمارستان فوق تخصصی سرطان اطفال - محک


زنده باد سرکار خانم سعیده قدس و همه یاوران محک (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) مطلب ادامه به نقل از تارنمای محک می آید:


در سالهای نخستین فعالیت موسسه محک؛ اعضای آن ضمن فعالیت در بخش خون هفت بیمارستان تهران، با دامنه ی جدیدی از تقاضاها روبرو گردیدند و نیاز محک به تسهیلاتی تخصصی برای درمان کودکان مبتلا به سرطان به صورت یک هدف بلند مدت درآمد.

در جهت نیل به این هدف و با تلاش هیات مدیره وقت موسسه و کمک های اهدائی یکی از یاوران محک، قطعه زمینی از طریق سازمان زمین شهری در ارتفاعات منطقه دارآباد در شمال شرقی تهران برای این منظور خریداری گردید.
بعلت کمبود امکانات مالی و بزرگی پروژه، ساخت مرکز تخصصی سرطان کودک برای مدت زمان اندکی معوق ماند تا اینکه بودجه ای نزدیک به دو میلیارد ریال برای ساخت فضایی در حدود دوهزار متر مربع برای تاسیس نقاهتگاه به تصویب هیات امناء رسید.

در این میان یاوری بلند همت به جمع مسوولین محک پیوست و تقبل نمود چهار برابر اعتباری که محک برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته در اختیار آن بگذارد و زیر بنای این مجموعه از ۲۰۰۰ متر مربع به ۸۰۰۰ متر مربع افزایش یابد.
بانی ساختمان وقتی جریان پیشرفت سریع پروژه را دید اعلام کرد که تا پایان و تا هرمتراژی که تراکمهای قانونی زمین اجازه دهد تامین نقدینگی پروژه را تقبل می کند. به این ترتیب پروژه به ابعادی بیش از دوبرابر مساحت اولیه تغییر وضعیت داد.

سرانجام بیمارستان فوق تخصصی سرطان اطفال در دارآباد با ۱۸۰۰۰مترمربع زیربنا و در ظرف زمانی نزدیک به سه سال در ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) به پایان رسید و به این ترتیب مجتمع بیمارستانی رفاهی محک، در بلندای شمال شرقی تهران با ۱۲۰ اطاق مجهز برای بستری بیمار و یک نفر همراه، و بخشهای تشخیصی و درمانی در حد بالاترین استانداردهای کشورهای توسعه یافته ساخته شد.
راه اندازی دو بخش نقاهتگاهی مجتمع بیمارستانی رفاهی محک با همکاری و هماهنگی دو گروه پرستاری و مددکاری آغاز گردید. چیدمان بخش ها در دو طبقه در تاریخ تیرماه 1382 (جولای 2003) آغاز گردید و در تاریخ ۱۳۸۲ (آگوست ۲۰۰۳) با پذیرش اولین بیمار، نقاهتگاه به طور آزمایشی افتتاح شد. این بخش در مهرماه (اکتبر) همان سال به طور رسمی آغاز به فعالیت نمود.

از سال ۱۳۸۳ موسسه محک فرآیند دریافت مجوز فعالیت بیمارستان را آغاز نمود و نهایتا" پس از یک تلاش سه ساله در بهمن ماه ۱۳۸۵ پروانه بهره برداری بیمارستان توسط وزارت بهداشت صادر گردید و بیمارستان از ۱۸ فروردین سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز نمود.
این مجتمع دارای بخش های زیادی است که از آن جمله می توان به بخشهای: ‌اورژانس بستری، درمانگاه، آزمایشگاه، شیمی درمانی، رادیوتراپی، فیزیوتراپی، آب درمانی، اتاقهای عمل، CT Scan، M.R.I، رادیولوژی، ICU، کتابخانه، اتاق بازی بچه ها، رستوران، سالن آمفی تاتر و مجتمع تجاری و ... اشاره کرد. فضاهای این مجتمع با یاری افراد نیکوکار تجهیز گردیده است و به نشانه تقدیر از کمکها ی آنان، هر یک از آنها به نام فرد پرداخت کننده هزینه، نام گذاری گردیده است.
درمانگاه آنکولوژی کودکان و درمانگاه شیمی درمانی در حال حاضر پذیرای کودکان بیمار هستند . بخش آزمایشگاهی بیمارستان قادر به انجام کلیه آزمایشات میکروبیولوژی ، هورمونی ،والایزا ، هماتولوژی ، پارازیتولوژی ، سرولوژی ، و خدمات بانک خون میباشد.

کلیه بخش ها مجهز به جدیدترین تجهیزات و دستگاههای اندازه گیری میباشند و از تجارب افراد مجرب و کارآزموده بهره می جویند. تصویربرداری MRI ، SPRIL CT SCAN ، رادیولژی دیجیتال ، و سونوگرافی ، برای استفاده عمومی و تخصصی ، از بخشهای فعال بیمارستان میباشند.
بخش پرتودرمانی (رادیو تراپی) بیمارستان فوق تخصصی محک مجهز به دستگاه شتابدهنده خطی (Linear Accelerator) و دستگاه سیمولاتور (Simulator) میباشد.

 
UA-1860095-1