۱۳۸۶ خرداد ۱۱, جمعه

داستان یک پرچم

پرچم نشان یک ملت است. پرچم راز دار یک تاریخ است. پرچم ها داستان ها دارند. ملت ها پرچم هایشان را محترم می دانند و از سایرملل می خواهند که به پرچم هایشان بی احترامی نکنند. اما تند روان این حق را محترم نمی شمارند و پرچم ها را پایمال می کنند و بدتر از آن به آتش می کشند. ملت ها با دیدن تصویر سوختن پرچم هایشان پر ازکینه می شوند و پیام های دوستی سایر ملل را دروغین می دانند. دیوارها ی بی اعتمادی میان ملت ها گسترده تر می شود و کار منادیان صلح و دوستی دشوارتر. پرچم سوزی یکی ازرسوم رسمی بعضی کشور ها شده است . هر بار که سوختن پرچمی را می بینم به کینه و بغضی که در پس این سوختن جاری خواهد شد می اندیشم به دانش آموزان مدارسی فکر می کنم که هر روز صبح برای پرچم شان سرود می خوانند و در عصر رسانه ها و ارتباطات شاهد سوختن پرچم شان در غروب روزی خواهند بود که برای پرچم سرودها خوانده اند. براستی چه کسی تاوان این بی اعتمادی ها و بی حرمتی ها را خواهد داد.به عنوان یک ایرانی بسیارغمگین خواهم شد اگر شاهدسوختن هر نمونه ای از پرچم ایران باشم . فرقی نمی کند که این پرچم با نشان شیروخورشید باشد یا نشان جمهوری اسلامی یا بدون نشان وفقط با سه رنگ.
یکی ازپرچم هایی که ما می شناسیم پرچم ایالات متحده آمریکاست. اگر ازما بپرسند پرچم افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه ... چه شکلی است .بسیاری ازماها هیچ نظری نداریم . ولی اکثر ماها پرچم آمریکا را دیده ایم. نمونه های این پرچم به دلایل مختلف در کشور ما به نمایش گذاشته می شود و متاسفانه درمراسم رسمی و مناسبت های مختلف مورد بی احترامی قرارگرفته است. در اینجا قصد دارم که تاریخچه مختصری از این پرچم را یادداشت کنم .اصل حرف من اینست که پرچم ها نشان ملت هاهستند . اگر به دولتی انتقاد داریم دلیل نمی شود که پرچم یک ملت 300 میلیونی را به آتش بکشیم . می خواهم بگویم باید تلاش کنیم تا این گونه رسوم را از خیابان هایمان جمع کنیم.اگر می خواهیم سایرملت ها هم حرمت ما را نگاه دارند باید حرمت ملت ها را نگاه داریم.
درجولای 1776 و بعداز امضای اعلامیه استقلال، ایالات متحده هیچگونه پرچم رسمی نداشت.نخستین پرچم توسط سربازان ژنرال واشنگتن درپروسپکت هیل و در شهر کمبریج ماساچوست وبه مناسبت سال نوی 1776 برافراشته شد. در چهاردهم ژوؤن 1777 کنگره قانون پرچم را گذراند و پرچمی با 13 نوار قرمز و سفید و 13 ستاره سفید در یک زمینه آبی که نشانه تعداد ایالات متحده آن زمان بودند به عنوان پرچم ایالات متحده تصویب شد. قانون در مورد شکل قرار گرفتن ستاره ها چیزی نگفته بود بنابراین طراح ستاره ها را به صورت یک دایره قرار داد. این پرچم به پرچم بتسی رز معروف است. در سال 1795به دنبال پیوستن ورمونت و کنتاکی به ایالات متحده تعداد ستاره ها به 15 عدد افزایش یافت. درچهارم آوریل 1818 تعداد ستاره ها 20 تا شد و قرار شد هر ایالتی که به ایالات متحده می پیوست یک ستاره هم اضافه شود. و درنهایت در 1960 با پیوستن ایالات آلاسکا و هاوایی به ایالات متحده تعداد ستاره ها به 50 عدد افزایش یافت.

 
UA-1860095-1