۱۳۸۷ فروردین ۱۸, یکشنبه

امتحان دارم

پانزدهم خرداد ماه سال جاری امتحان جامع دوره دکتری بهداشت بین المللی دارم. غرض از این امتحان این است که مطمئن شوند دانشجویان به حدی از بینش، دانش و مهارت رسیده اند و شایسته ی ورود به دنیای پژوهش هستند و می توانند برای مشکلات پیچیده دنیای امروز در رشته سلامت راه حل های جامع ارایه دهند.

امتحان ما 12 روز طول می کشد. روز پنجشنبه راس ساعت 12 ظهر از طریق ای میل سوال امتحانی به دانشجو ارسال می شود. سوال از این قرار است . فرض کنید شما مشاور وزیر بهداشت یک کشور در حال توسعه هستید ( کشور را خودتان انتخاب کنید) مشکل بهداشتی ایکس را در این کشور مطالعه کنید یک برنامه قابل انجام ارایه دهید برای برنامه اتان یک برنامه ارزیابی بنویسید. شما 4 روز وقت دارید که این کارها را انجام دهید. یعنی یک نیازسنجی، ارایه پروژه و نوشتن برنامه ارزیابی . معنی این حرف اینست که روز دوشنبه راس ساعت 12 ظهر باید یک سند حداقل 25 صفحه ای ارایه دهید. شما این سند را به اعضای کمیته امتحان که استادانی از دپارتمان های مختلفند ای میل می کنید. ازظهر دوشنبه تا ظهر سه شنبه وقت دارید که یک سند سیاست بنویسید. سند سیاست را خطاب به وزیر بهداشت می نویسید و درآن موضوع را توضیح می دهید و توصیه هایتان را فهرست می کنید . این سند را روز سه شنبه ظهر مجددا به اعضا ی کمیته امتحان ارسال می کنید . از ظهر سه شنبه تا بعدازظهر سه شنبه هفته آینده وقت دارید که یک پرزنتیشن درست کنید و آماده شوید برای دفاع از پروژه پیشنهادیتان . این پرزنتیشن را برای اعضا ی کمیته امتحان ارایه می دهید. ارایه مطلب شما 20 دقیقه خواهد بود و بعد به مدت 2-3 ساعت به سوالات اعضای کمیته جواب می دهید. اگر قبول شوید همان بعدازظهر به شما اطلاع خواهند داد . معمولا 50 درصد دانشجویان رد می شوند. شما 4 ماه فرصت خواهید داشت که خودتان را برای امتحان بعدی آماده کنید.

برنامه من.

مشکل ایکس معلوم نیست که چه مشکل بهداشتی خواهد بود. بنابراین 21 مشکل را انتخاب کرده ام و از همین الان درحال تهیه داده ها و مقالات در مورد این مشکلات هستم. کشور مورد علاقه من دردنیای درحال توسعه ایران است. ضمن اینکه سند سیاستی که طرا حی می شو د باتوجه به شناخت شما از وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی کشور تهیه خواهد شد.

بعداز تهیه مستندات درمورد هر مشکل بهداشتی یک کتابخانه ازاین مقالات و داده ها در برنامه اند نوت Endnote درست می کنم .

پروفایل ایران، مثل جمعیت ، وضعیت اقتصادی، شاخص های بهداشتی و غیره راهم در هفته آینده خواهم نوشت . این پروفایل برای هرکدام از مشکلات با مختصری تغییر قابل استفاده است.

بزرگترین مشکل من این است که متاسفانه اطلاعات مربوط به داده های آماری بهداشتی به تفکیک استان ها در دسترس عموم نیست. جمهوری اسلامی ایران یکی از کامل ترین مجموعه های داده های بهداشتی را در منطقه شرق مدیترانه داردو متخصصین ایرانی بدون هیچگونه تردیدی بهترین های منطقه هستند. سیستم شبکه بهداشت ایران یکی از قوی ترین ها در جهان درحال توسعه است ولی با کمال تاثر در زمینه ارایه داده به عموم ( این داده ها با پول بیت المال تولید شده و مال عموم است) بسیار خسیس است . با بسیاری از مدیران پروژه های ملی در زمینه بهداشت و سلامت تماس گرفته ام وبا کمال شگفتی تنها تعداد انگشت شماری پاسخم را داده اند. داده های آماری تولید شده ارث پدر ما نیست برای بهبود وضع موجود است ولی برخی از کسانی که برحسب تصادف مسوول جایی شده اند داده های عمومی را ( که با هزینه بیت المال تولید شد ه) چون مایملک شخصی شان چهار چنگولی چسبیده اند. به هرحال یک متخصص بهداشت بین المللی شانس این را دارد که در 192 کشور جهان فعالیت کند. بدیهی است نخستین کشور مورد علاقه سرزمین مادری است ولی درصورت عدم امکان همکاری در سرزمین مادری، دروازه ی بسیاری از کشورهای منطقه به روی متخصصینی که از دانشگاه های معتبر جهان می آیند باز است.

به هرحال تا دوماه آینده مجموعه ای از داده های مربوط به کشور را تا حد توان جمع آوری خواهم کرد. و تا جایی که بتوانم خودم را برای این آزمون سخت آماده خواهم کرد.

ز آتش برون آمد آزاد مرد

لبان پر زخنده، و رخ همچو ورد


چنان آمد اسب و قبای سوار

که گفتی سمن داشت اندر کنار


چو بخشایش پاک یزدان بود

دم آتش و باد یکسان بود


همی داد مژده یکی را دگر

که بخشود بر بیگنه، دادگر


چو پیش پدر شد سیاوخش پاک

نه دود و نه آتش نه گرد و نه خاک


فرود آمد از اسب کاووس شاه

پیاده سپهبد پیاده سپاه


سیاوخش را تنگ در بر گرفت

ز کردار بد پوزش اندر گرفت

 
UA-1860095-1