۱۳۸۶ تیر ۱, جمعه

دانش آموزان بخوانند


سال ها قبل در اواخر دهه شصت زمانی که دانشجو بودم درمدرسه پزشکی شهید بهشتی، یکی ازمشتریان نشریات ادبی بودم. دریکی از نشریات که نامش را بخاطرندارم مطلبی بودم از شمس آل احمد. گمان می کنم مطلب یادداشت سرمقاله بود یا چیزی شبیه. آل احمد در مقدمه خاطره ای را نقل کرده بود از دوران کودکی . خاطره در مورد مقدمه یک کتاب ریاضی بود. او نقل می کرد که در مقدمه کتاب ریاضی نوشته شده بود که هر مطلبی را که یک خری بفهمد دلیلی ندارد که سایر خران نفهمند. این جمله که شاید درنگاه نخست به خواننده خوش نیاید رازموفقیت بسیاری از صاحبان دانش است. اززمانی که این جمله را شنیدم اعتماد به نفسم برای گره گشایی از رازهایی که در پس مطالب درسی بود دو چندان شد. با خود می گفتم اگر دیگران فهمیده اند خوب من هم باید بفهمم. اکنون که دانشجو هستم بعدازسال ها دوباره از این فرمول استفاده می کنم : هر مطلبی را که یک خری بفهمد دلیل ندارد که سایر خران نفهمند.

 
UA-1860095-1