۱۳۸۶ تیر ۷, پنجشنبه

یک حقیقت ناخوشایند




یک حقیقت ناخوشایند برنده اسکاربهترین مستند 2007 ساخته دیویس گوگن هایم براساس کتاب معاون رییس جمهورسابق ایالات متحده، ال گور ساخته شده است. این مستند تاثیر گذار و برجسته به رویداد تغییرات وحشتناک آب و هوایی می پردازد. تهیه کننده فیلم 5 درصد از درآمد گیشه و همچنین ال گورتمامی درآمد ناشی از فیلم را به اتحادیه حمایت از آب وهوا اهدا کرده اند.
در ایام نمایش فیلم بسیاری از استادان مدرسه بهداشت دانشگاه بستون از این فیلم می گفتند و این فیلم نقل محافل دانشگاهی و فرهنگی بود. این فیلم، حقیقت تلخ تغییرات دهشتناک آب و هوایی را به تلخی بیان می کند.کنترل تغییرات آب وهوایی وکاستن از پیامدهای آن ازموضوع هایی است که نیاز به تعهد دارد. نفت فروشان دنیا و کشورهایی که رشد سریع را تجربه می کنند و به منابع سوخت های فسیلی نیاز دارند زیر بار این تعهدات نمی روند و طبیعی است که حقیقت تلخ گرمایش جهانی به مذاق این گروه ها خوش نیاید از دیگر سو، ال گور رقیب جرج بوش که در انتخابات 2000 میلادی به فاصله بسیاراندکی انتخابات را واگذار کرد، به عنوان یک سیاستمدار طرفدار محیط زیست رقبا و منتقدان زیادی دارد. جالب این است که بسیاری از منتقدان این فیلم را ستوده اند و تلاش کرده اند که سایه ال گور را بر فیلم نادیده بگیرند و به پیام فیلم بپردازند .
برخی هم نوشته اند که فیلم یک برنامه تبلیغاتی برای ال گور است. و پیشنهاد داده اند که جایزه بهترین بازیگر را به ال گور بدهند.گور شخصیت بسیارکاریزماتیکی را در این فیلم ازخودش نشان می دهد و منتقدان گفته اند ای کاش چنین شخصیتی را درزمان انتخابات 2000 نشان می داد. برخی گفته اند باید دیدن این فیلم درکالج ها و مدارس اجباری شود.
در مجموع یک حقیقت ناخوشایند درنظر سنجی ها و نقدهای منتقدان نمره بالایی کسب کرده است. و بسیاری گفته اند که حرف این فیلم این است که ما می توانیم کاری بکنیم. جا دارد که این فیلم درایران هم اکران شود اگر تاکنون نشده است.
مطالب مرتبط

 
UA-1860095-1