۱۳۸۶ مهر ۱, یکشنبه

خاطراتی ازدوران صدام و چائوشسکو



دوستی داریم در دانشکده پزشکی از اهالی فلسطین. شب گذشته افطارپارتی داد و جمعی از دوستان را دعوت کرد. غذاهای منطقه مدیترانه به ذائقه ایرانی بسیار خوش می آیند، جای شما خالی.
دوست ما از سال 1983 تا 1992 دربغداد زندگی کرده است و دانشکده پزشکی را دربغداد گذرانده است. یکی ازدوستان هم درآن موقع در رومانی دانشکده پزشکی را گذرانده بود. بیان خاطراتی از دوران صدام و چائوشسکو بعداز شام خوش مزه با مزه ترین قسمت میهمانی بود.

ظاهرا صدام کشورش را همچون یک قبیله اداره می کرده است. صدام رییس قبیله بوده و جان و مال و ناموس مردم در دست های این مرد و پسران کله شقش بوده است. تلویزیون هر روز با تلاوت آیاتی از قرآن مجید شروع می شده و بعد صدام در تمام زوایا حضور داشته وبا تلاوت آیاتی ازقرآن تمام می شده.

صدام شخصا در تلويزيون از طرز مسواک زدن تا شنای عرض دجله تا میزان شکری که شهروندان باید درچایشان بریزند را آموزش می داده. درزمان صدام به ویژه در موقع جنگ با ایران پختن کیک ممنوع بوده مگر در روز تولد صدام که اجباری بوده است. البته ظاهرا منطق این کار صرفه جویی درمصرف شکر بوده که درآن زمان کمیاب بوده است.
در روز تولد صدام مأموران حکومتی به صورت تصادفی خانه ها را بازدید می کرده اند تا مطمئن شوند که مردم کیک پخته اند و این روز مبارک را جشن گرفته اند. نپختن کیک تولد صدام دردسردرست می کرده و سرو کار متخلف با امنیت خانه بوده است. ورود هرنوع کتاب و نشریه انگلیسی زبان به داخل کشور ممنوع بوده است. استادان دانشکده پزشکی حق سفر به سایر کشورها و شرکت درکنفرانس های علمی را نداشته اند.

دوران چاثوشسکو هم عجیب دورانی بوده است. دانشجویان خارجی حق نداشته اند با شهروندان رومانیایی تماس برقرارکنند مگر همکلاسی هایشان. درصورت تماس فرد رومانیایی به دردسر می افتاده است. دردانشکده های پزشکی کتاب های تکست بوک معروف پزشکی مثل هاریسون و شوارتز ممنوع بوده و استادان کتاب هایی را به زبان رومانیایی تحریر می کرده اند. درآن زمان شهروندان هرگز موزندیده بودندو سالی یکبار درسال نو پرتقال می خورده اند. همه خودروها لادا و مثل هم بوده است. حق انتخاب شهر محل سکونت هم با دولت بوده است
.
نتیجه اینکه همه دیکتاتورهای جهان از یک جنسند و فرقی نمی کند که چپ باشند یا راست، سیاه باشند یا سپید، با دين باشند یا بی دین، کافی است که مردم آنها را بپذیرند و آنها را بت کنند. نتیجه کار استیلای صاحب قدرت برجان و مال و ناموس خواهد بود.

 
UA-1860095-1