۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

نشست های قهوه خانه ای و حساب پذیری سازمان های غیردولتی



از زمانی که یاد دارم پدرم اهل قهوه خانه رفتن بوده است. زمانی که معلم بود و بعد که بازنشسته شد همواره بخشی از زندگی جمعیش را در قهوه خانه با دوستان موافق گذرانده است.
زمانی که درایران زندگی می کردم هیچگاه فرصتی برای نشستن و یک استکان چای نوشیدن در جایی به اسم قهوه خانه یا کافه را نداشتم.روز ما از ساعت 6 صبح شروع می شد. از پونک به شهرری می رفتم. آنجا دکتر بهزیستی بودم. هر روز راهمان را از بزرگراه آزادگان درمیان کامیون ها و تریلرها پیدا می کردیم تا شاه عبدالعظیم و بعد از ظهر از شهرری و از مسیر بزرگراه و نیروی هوایی و رسالت به پل سیدخندان می رفتم تا در یک انجمن مردمی طرفدار محیط زیست فعالیت کنم. ساعت 10 شب هم با یک سنگک به خانه می رفتم وفتی که دخترم چشم به راهم بود. در تعطیلات آخر هفته هم اغلب در حال فعالیت های محیط زیستی بودیم و اغلب برای برگزاری نشست های آموزشی به شهرهای دور و نزدیک می رفتیم . خلاصه اینکه هرگز فرصت بی خیال نشستن و چای نوشیدن فراهم نشد.

حالا در بستون با جمعی از دوستان موافق به قهوه خانه می رویم. شب قبل درمورد برخی نقاط ضعف سازمان های غیردولتی ایرانی که اغلب برای گسترش زبان فارسی و آیین های فرهنگی ایرانیان درآمریکای شمالی فعالیت می کنند صحبت کردیم. به نظر می رسد که برخی از اصول سازمان های غیردولتی دراین مجموعه ها نا دیده گرفته شده است. به عنوان مثال حساب پذیری کمتر به عنوان یک اصل در این سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد. حساب پذیری به مفهوم پاسخگو بودن مجموعه به ذینفعان سازمان است. مثلا سازمان غیردولتی بایستی به دستگاه های دولتی گزارش و تراز مالی سالانه را ارایه دهد که خوب می دهد و از طرف دیگر لازم است تک تک اعضاء بدانند که مثلا درهر برنامه چقدر پول جمع می شود . چه مقدار پول هزینه شده است . اگر ساختمانی خریده شده چه میزان بدهی بالا آمده و چه برنامه ای برای باز پرداخت بدهی وجود دارد. متاسفانه اگر سوالاتی از این دست از برخی دست اندرکاران سازمان های غیردولتی و خیریه پرسیده شود معمولا شنیده خواهد شد که یعنی به ما اعتماد ندارید. بشکنه این دست بی نمک که اینقدر تلاش می کنه و آخر هم مورد سوء ظن است. دوستانی که چنین فکر می کنند متاسفانه از این نکته غافلند که مهمترین سرمایه سازمان غیردولتی اعتماد مردم است. بدست آوردن اعتماد مردمی فرایندی زمان بر و دشوار است. متاسفانه اگر اعتماد فروبریزد بدست آوردن مجدد آن کار سخت تری است.

 
UA-1860095-1