۱۳۸۶ بهمن ۱۳, شنبه

راه دشوار تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا


از حدود یک سال قبل کسانی که خیال می کردند صلاحیت دارند که رییس جمهور آمریکا شوند وارد مبارزات انتخاباتی شده اند. امروز که این مطلب نوشته می شود بیش از 9 ماه به انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر باقی مانده. درطول یک سال گذشته نامزدهای دو حزب توانمند جمهوری خواه و دموکرات وارد مسابقه شده اند. نامزدهای مستقل هم درتلاشند تا با بدست آوردن تاییدیه ازمردم ایالت ها که با جمع آوری تعداد زیادی امضاء انجام می شود به عنوان نامزد نهایی مطرح شوند. از داستان کاندیداهای مستقل که بگذریم قصه دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بسیار جالب توجه و آموزنده است. اینجا کسی برای رییس جمهور شدن با خجالت وتعارف جلو نمی آید .. همه دعوا این است که نامزد مطرح شده نشان دهد که بهترین کاندیدای موجود است. تصور کنید که از هر کدام از دو حزب 5 نفر وارد رقابت درون حزبی می شوند تا از هر حزب یک کاندیدا معرفی شود.


دعوای درون حزبی هم میان سران قوم و در خفاء نیست، دعوایی آشکار است و مبارزات ازطریق دهها برنامه تلویزیونی که به طور مستقیم پخش می شوند این امکان را فراهم می آورند که نامزدها با هم حزبی هایشان مناظره کنند. درمناظره ها نامزد مربوطه باید برنامه هایش را با ذکر اولویت و با زبانی عملیاتی و ساده برای مخاطب عام توضیح دهد. هر حرفی هم که توسط این نامزدها زده شده در یک دهه قبل یا بیشتر در آرشیوها موجود است و اگر الان نظر نامزد مربوطه راجع به یک موضوع عوض شده باید توضیح دهد که علت این تغییر چیست برای خرید رای است یا واقعا نظرش تغییر کرده. خبرنگاران کار کشته رسانه ها با این نامزدها دهها مصاحبه ترتیب می دهند. اگر جایی هم نشانی از یک به اصطلاح سوء استفاده از موقعیت بوده ( اکثر این نامزدها یا سناتور هستند یا فرماندار سابق ایالت یا شهردار) با ذکر جزییات رسانه ای می شود مثلا خانه باراک اوباما که با 300 هزار دلار تخفیف خریداری شده رسانه ای شده و باید روشن شود که داستان این تخفیف چه بوده.

خلاصه اینکه پس از آنکه یک رشته طولانی از این مباحث انجام شد رای گیری های ایالتی شروع می شوند تا مردم به نامزهای درون هر حزب رای دهند تا روشن شود که کدام یک ازنامزدها ازنظر مردم هر ایالت صلاحیت بیشتری دارند تا زمام امور را در دست بگیرند. در طول فرایند رای گیری های ایالتی هر کدام از نامزدها که احساس کنند شانسی ندارند در میانه راه بازی را واگذار می کنند. خلاصه این داستان ادامه دارد تا سرانجام کاندیدای نهابی هر حزب مشخص شود و پس از آن دعوای اصلی شروع می شود که کاندیداهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه شروع می کنند با مطرح کردن برنامه های عملیاتی اشان و نشان دادن توان مدیریتی نظر رای دهندگان را به خود جلب کنند. کاندیداهای مستقل هم در بازی نهایی هستند که البته درصد زیادی از آراء را به خود اختصاص نمی دهند.

نتیجه اینکه تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درآمریکا یکی از دشوارترین شیوه های تایید صلاحیت است . 300 میلیون نفر نظاره گر این بازی هستند و عقل جمعی تصمیم خواهد گرفت که چه کسی شایسته تر است برای اینکه نامزد ریاست جمهوری شود.

 
UA-1860095-1