۱۳۸۷ آبان ۱۵, چهارشنبه

انتخابات آمریکا





سرانجام باراک اوباما نامزد حزب دموکرات به عنوان چهل و چهارمین رییس جمهورایالات متحده انتخاب شد. پیروزی تاریخی سناتور اوباما یکی ازلحظاتی است که درتاریخ این کشور برای همیشه ثبت خواهد شد. باراک اوباما نه تنها نخستین رییس جمهور سیاه پوست قوی ترین کشور جهان است بلکه رییس جمهوری است که ازیک خانواده مهاجر به دنیا آمده است. پدر باراک اوباما از کشور کنیا به هاوایی آمد تا درس بخواند وبا مادر باراک آشنا شد وازدواج کرد. انتخاب اوباما نشان دهنده قابلیت های بالای جامعه آمریکاست. در نظر بگیرید که یکی از مهاجران افغانی درایران با یک بانوی ایرانی ازدواج کند وحاصل ازدواج پسری باهوش و کوشا باشد و آرزو کند که روزی رییس جمهور کشور شود ویک روز هم بشود چقدر تصور این امکان دور است. حالا به همان نسبت چنین اتفاقی در جامعه آمریکا افتاده و از همین رو قابلیت یادگیری دارد.

نکته دیگر یکی از باورهای غلط در کشور ما در مورد انتخابات آمریکا این است که خیلی از ماها و ازجمله مسوولین طرازاول کشورمان فکر می کنند که در ایالات متحده تنها نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوری خواه مبارزه می کنند در حالی که این گزاره سراسر غلط است . درهمین انتخابات علاوه بر آقایان اوباما و مک کین دیگرانی هم به عنوان نامزد انتخابات در مبارزات شرکت کرد ه اند . ازجمله آقایان باب بار، چاک بالدوین، سینتیا مک کینی و رالف نادر. بنابراین در این انتخابات 6 نفر نامزد مبارزه می کردند نه دو تن.

در روزهای آینده باید دید این فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد چه راه های هوشمندانه ای را برای تغییرسیاست های واشنگتن و بهبود وضع اقتصادی تدوین خواهد کرد.

 
UA-1860095-1