۱۳۸۷ آبان ۱۴, سه‌شنبه

روز رای گیری



امروز چهارم ماه نوامبر روز رای گیری در ایالات متحده آمریکاست. جالب است که این روز به همین ترتیب در تقویم ثبت شده و تعطیل هم نیست. به دیگر بیان همه ساله نخستین سه شنبه ماه نوامبر روز رای گیری در ایالات متحده است و این روز ثابت است . در فرهنگ این سرزمین تعطیلات آخر هفته برای انجام کارهای منزل، استراحت و یا برنامه های ورزشی و سرگرمیست و قرار نیست دراین روز محل های رای گیری ترتیب دهند و به طور اساسی پیدا کردن کسانی که حاضر باشند ناظران انتخابات باشند در تعطیلات آخر هفته اگر غیر ممکن نباشد کار بسیار دشواری است.

در این روز علاوه بر رای گیری برای ریاست جمهوری برای اعضای مجالس نمایندگان و سنا هم رای گیری می شود . همچنین در ایالات ها ی مختلف برای تغییر یا اضافه نمودن برخی قوانین رفراندوم هم به طور همزمان برگزار می شود و انجام همه ی این موارد در یک روز هزینه زیادی را صرفه جویی می کند.

امروز اما روز دیگری است. امروز روزی تاریخی در ایالات متحده آمریکا ست. یکی از شهروندان آمریکایی که از پدری کنیایی و مادری آمریکایی متولد شده و توانسته از فرصت های تحصیلی این سرزمین نهایت استفاده را بکند دارد رییس جمهور می شود. این درحالی است که تا دهه 60 میلادی سیاه ها در بسیاری از ایالت ها حق نداشتند که از شیر آبی که سفید پوست ها آب می خورند آب بنوشند یا اینکه در اتوبوس اگر سفیدی می آمد سیاه باید جای خود را به او می داد تا اینکه جنبش برابری دکتر مارتین لوترکینگ پا گرفت و کاش مارتین بود و می دید که رویاهایش تعبیر شده است و امروز باراک می رود تا نخستین رییس جمهور سیاه پوست آمریکا شود.

تعداد شرکت کنندگان در این انتخابات بیش از هر انتخاب دیگری است. در اینجا قبل از روز انتخابات و مثلا یک ماه مانده به انتخابات باید برای شرکت دررای دهی ثبت نام کنی. یا به عنوان طرفدار حزب ثبت نام می کنی یا به عنوان آدم غیر حزبی. البته مثلا اگر به عنوان طرفدار حزب جمهوری خواه ثبت نام کرده ای به این معنا نیست که حتما به نامزد جمهوری خواهان رای خواهی داد می توانی جمهوری خواه ثبت نام کرده باشی و به باراک اوباما یا حتی یکی از نامزدهای مستقل مثل نادر رای دهی .


انتخابات در اکثر حوزه ها به صورت ماشینی برگزار می شود و تا نیمه های شب نتایج انتخابات معلوم خواهد شد. پیش بینی می شود که در این انتخابات خاص باراک اوباما رای ها را درو کند و حتی پیش از پایان رای گیری به عنوان رییس جمهور آمریکا معرفی شود.

 
UA-1860095-1