۱۳۸۶ تیر ۱۶, شنبه

به بهانه کنسرت زمین زنده



روز گذشته سرانجام کنسرت های زمین زنده به همت ال گور معاون رییس جمهور سابق آمریکا در سیدنی ، توکیو، شانگهای ، ژوهانسبورگ، هامبورگ، لندن، واشنگتن، نیوجرسی و ریودوژانیرو برگزار شد. برآورد می شود که این کنسرت ها در مجموع حدود دو میلیارد نفرتماشگر داشته اند. شبکه های عمده خبری و رسانه ها این برنامه ها را پوشش دادند. ال گور درمصاحبه ای که با شبکه ان بی سی انجام داد اعلام کرد که این حرکت آغاز یک کمپین 3 تا 5 ساله است و نقش این برنامه آگاهسازی عمومی در مورد گرمایش جهانی است . او گفت که به یک فرصت ده ساله نیاز داریم تا اثرات این حرکت ها را ببینم . ال گور در مصاحبه با ان بی سی همچنین اعلام کرد که این مشکل یک مساله جهانی است و برای حل مساله ای با چنین ابعادی به یک حرکت مردم نهاد فرا ملی نیازداریم و بایستی درسطح تک تک اعضای جامعه جهانی تغییر رفتار را ایجاد کنیم.

از سوی دیگر منتقدان، این برنامه را مورد نقد قرار دادند. سرویس جهانی بی بی سی گزارش داد که جورج مارشال از شبکه اطلاعاتی توسعه آب و هوایی در گفتگو با بی بی سی گفته است: با داشتن ثروتمندترین مردم دنیا بیایی و بگویی ، هی ما می خواهیم کمی ملاحظه کنیم مضحک و خنده دار است. همچنین برخی گفته اند که جالب است که مروجین مبارزه با گرمایش زمین دور دنیا با هواپیما می گردند و این برنامه را تبلیغ می کنند. همچنان که می دانید یک سفر هوایی به اندازه یک سال مصرف خودرو سواری در آلودگی محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه ای موثر است.

با توجه به ابعاد این برنامه و اینکه تلاش برای کاهش گازهای گلخانه ای ( بخوانید کاهش مصرف سوخت های فسیلی ) دشمنان ( بخوانید شرکت های نفتی و کشورهای عمده صادرکننده نفت) زیادی دارد و از سوی دیگر طرفداران محیط زیست طیف گسترده ای از سبزکم رنگ تا سبزپررنگ را شامل می شوند به نظر می رسد که نقدهای فراوانی در مورد این برنامه نوشته خواهد شد. امروز دو میلیارد نفر صدای تغییرات آب و هوایی را
اززبان ستاره های موسیقی شنیدند واین پیام که برای ایجاد یک تغییر لازم نیست که حتما آدم مشهور و مهمی باشی در فضا منتشر شد.




 
UA-1860095-1