۱۳۸۶ تیر ۱۵, جمعه

آیا کره زمین واقعا با خطر روبروست؟




مطلب ادامه تمامی به نقل ازبی بی سی است. تقارن جالبی است بين اين مطلب و موج سبزی که آقای درويش به راه انداخته و تشويق همه دوستان به تماشای مستند يک حقيقت ناخوشايند.


فعالان محیط زیست روز شنبه (7 ژوئیه) برنامه های هنری ویژه در سراسر جهان برگزار می کنند تا با کمک خوانندگان و هنرمندان به مردم بگویند خطرات تغییرات جوی برای ساکنان کره زمین موضوعی جدی و همگانی است.
"ال گور"، یکی از کاندیداهای سابق ریاست جمهوری آمریکا که امسال فیلم مستند او در باره تاثیرات نامطلوب تغییرات جوی بر کره زمین جایزه اسکار هالیوود را برد، برگزاری این کنسرت ها را سازماندهی کرده است.
کنسرت "زمین زنده" در شهرهای نیویورک، لندن، ژوهانسبورگ، ریو دو ژانیرو، شانگهای، توکیو، سیدنی، هامبورگ و حتی پایگاه بریتانیا در قطب جنوب برگزار خواهد شد.
در کنسرت لندن، که در استادیوم سرپوشیده "ومبلی" برپا خواهد بود، چهره های هنری بین المللی از جمله "مادونا"، "متالیکا"، "جنسیس"، "رد هات چیلی پپرز" و "دوران دوران" شرکت خواهند داشت.
اجرای این برنامه در حالی صورت خواهد گرفت که نظرسنجی ها در بریتانیا نشان می دهد بسیاری از مردم معتقدند بحران تغییرات جوی به وخامتی که سیاستمداران از آن سخن می گویند، نیست



.
سرویس جهانی بی بی سی با ال گور در این باره گفتگو کرده است:
- با توجه به قوت گرفتن اتفاق نظر میان دانشمندان درباره خطرات تغییرات جوی برای کره زمین، آیا شما از این که بسیاری از مردم در مورد جدی بودن این بحران تردید دارند، تعجب نمی کنید؟
من خیلی تعجب نمی کنم. نظرسنجی ها در آمریکا و خیلی نقاط دیگر جهان نیز همین را می گویند. فراموش نکنیم که آلودگی محیط زیست پول ساز است و برخی از شرکت هایی که مسئول آلوده شدن آب و هوا هستند، از بیم از دست دادن منافعشان نمی خواهند وضعیت فعلی تغییر کند و برای همین پول خرج می کنند تا اطلاعات مبهم و متناقض در اختیار مردم گذاشته بشود. متقاعد کردن مردم هم کار خیلی سختی نبوده چون هیچکدام از ما دوست نداریم درباره موضوعی فکر کنیم که خیلی جدی و دردناک است. بحران تغییرات جوی موضوعی جدی و دردناک است.
- تفکری دردناک و در کنار آن نیاز به فداکاری؟
بله و همچنین فداکاری. با این حال باید از کلمه فداکاری با دقت استفاده بشود چون بیشتر تغییراتی که برای حل بحران آب و هوا لازم است همان هایی است که در نهایت به نفع جیب و همین طور کیفیت زندگی ما خواهند بود، بهتر است.
- شخصیت های فعال در زمینه محیط زیست در بریتانیا هم همین استدلال را می کنند که مثلا می توانیم معضل جنگل زدایی را طوری حل کنیم که "نه سیخ بسوزد و نه کباب". گاهی به نظر می آید که چنین چیزی فقط خواب و خیال است.
بله درست می گویید و مردم به طور ناخودآگاه این گونه نگرش ها را باور نمی کنند. در کنسرت های روز شنبه (7 ژوئیه) ما از مردم می خواهیم که هفت تعهد را بپذیرند؛ اتفاقا یکی از این تعهدات کاشتن یک نهال و همکاری برای حفاظت از درختان و جنگل هاست. انتظار داریم دو میلیارد نفر در سراسر جهان - چه حضوری و چه از طریق شبکه های تلویزیونی و اینترنتی - روز شنبه تماشاچی کنسرت های ما باشند.

- شما خوشبین هستید که چین، یکی از کشورهای اصلی آلوده کننده محیط زیست، متقاعد شده با بحران آب و هوا مقابله کند. اما خیلی ها معتقدند که این خیالی خام بیشتر نیست و ال گور نباید امیدوار باشد که توانسته چینی ها را متقاعد کند. چرا فکر می کنید موفق شده اید نظر چین را عوض کنید؟
من فکر نمی کنم خام یا بیش از حد خوشبین باشم. من همچنین در مورد مشکلات تغییر تفکر چینی ها و همین طور کشور خودم آمریکا، دچار شبهه نیستم. اما من نشانه هایی از تغییر را می بینم. رشد اقتصادی در چین باعث شده شمار کارخانجات متکی بر سوخت ذغال سنگ در این کشور رو به افزایش باشد. اما حالا سیاستمداران این کشور متوجه شده اند که چین، مانند بقیه دنیا، با خطرات ناشی از تغییرات جوی روبروست. مثلا آب شدن یخچال ها، که منبع آب آشامیدنی یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت چین محسوب می شود، موضوع حیاتی برای این کشور است. من فکر می کنم ما فرصت فوق العاده ای داریم که چین را متقاعد کنیم به پیمانی که در ماه دسامبر تصویب خواهد شد، ملحق شود.
- منظور شما کنفرانس در بالی اندونزی است؟
بله و کنسرت "زمین زنده" در روز شنبه طوری برنامه ریزی شده که توجه مردم تمام جهان، از جمله چین، را به این موضوع جلب کند. یکی از هشت کنسرت بزرگی که برپا خواهد شد در شهر شانگهای، مرکز مالی چین است و در سراسر این کشور هم پخش تلویزیونی می شود.
- شما چالش کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟ روشن است که هنوز هم باید عده ای را متقاعد کرد. بیشتر دانشمندان، اما نه همه آنها، متقاعد شده اند که تغییرات جوی خطرآفرین است. بسیاری از تولیدکنندگان کالا و مراکز تجاری، برخلاف چهار پنج سال پیش، باور کرده اند که این بحران جدی است. اما مردم عادی اصولا پیش بینی های سیاستمداران را به سختی باور می کنند. برای افراد مردد و بدگمان چه پیامی دارید؟ چالش کنونی چیست؟
خشکسالی یکی از عواقب تغییرات جوی است
رابطه انسان با کره زمین در مدت زمان کوتاهی کاملا دگرگون شده است. ما در مدتی کمتر از یک قرن شاهد چهار برابر شدن جمعیت زمین بوده ایم. نکته مهم تر پیشرفت فن آوری است. ما از امکاناتی استفاده می کنیم که هزاران برابر قدرتمندتر از امکاناتی است که اجداد ما در اختیار داشته اند. رشد جهان در همه زمینه ها عمدتا به سوخت فسیلی متکی بوده است. نتیجه این تحول گسترده، تولید 70 میلیون تن گاز دی اکسید کربن بوده که به طور روزانه وارد لایه نازک اتمسفر کره زمین می شود. همان طور که جان تیندال، دانشمند بریتانیایی، صد و پنجاه سال پیش گفت که تصاعد دی اکسید کربن باعث می شود گرمای خورشید در اتمسفر حبس بشود. برای ثبات این ادعا فقط کافی است که به آب شدن یخچال های قطبی و کوهستانی نگاه کنیم. بنابراین از آنجایی که بازدم کشورهای صنعتی و متمدن دی اکسید کربن است ما باید هر چه سریعتر همه را وادار کنیم برای مقابله با گرمایش مخرب کره زمین که از آلوده شدن هوا ناشی شده، اقدام کنند.
- همانطور که می دانید اخیرا در بریتانیا ما بار دیگر با خطر اقدامات تروریستی مواجه شدیم. به نظر شما، به عنوان یک سیاستمدار باسابقه، امروز دولت ها و مردم کدام خطر را باید جدی تر بدانند: خطر تروریسم یا خطر گرمایش زمین؟ و نظام های سیاسی در غرب چه باید بکنند که تلاش برای حل این دو مشکل به موازات یکدیگر رخ بدهد؟ ظاهرا خود شما هم همین هدف را دنبال می کنید.
صد در صد. ما لازم نیست مشکلات مهم را اولویت بندی کنیم. ما این ظرفیت را داریم که به دو مشکل تروریسم و بحران آب و هوا و حتی مشکلات دیگر هم همزمان بپردازیم. من شخصا برخورد گوردون براون، نخست وزیر جدید بریتانیا، با دو موضوع تروریسم و گرمایش زمین را قابل ستایش می دانم. بریتانیایی ها خیلی خوشبخت هستند که یکی از احزاب مخالف دولت هم به بحران تغییرات جوی توجه نشان داده است. در کشور من آمریکا، احزاب، موضوع گرمایش زمین را بهانه خوبی برای رقابت های سیاسی نمی دانند. از سوی دیگر، رهبران تجاری بریتانیا، آن طور که من مشاهده کرده ام، به موضوع خطرات تغییرات جوی توجه خوبی نشان داده اند. من فکر می کنم بریتانیا، الگوی خوبی برای کشورهای غربی است و دلم می خواست که آمریکا هم همین گونه با این موضوع برخورد می کرد. به هر حال ما باید اطلاعات در مورد خطرات گرمایش زمین را به گوش مردم برسانیم و هدف از کنسرت های "زمین زنده" در روز شنبه همین است. فرصت برای اقدام به سرعت از دست می رود و دانشمندان هشدار داده اند که ما فقط 10 سال دیگر فرصت داریم تا تحولی چشمگیر و اساسی در شرایط آب و هوایی کره زمین ایجاد کنیم. اگر این کار را نکنیم کره زمینی را به بچه های خود تحویل خواهیم داد که امکان احیای توازن جوی در آن از دست رفته است.

 
UA-1860095-1