۱۳۸۶ تیر ۱۲, سه‌شنبه

ایدزمشکل همه



پیرزن فریاد می زد مردم می میرند مردم می میرند مردم از ایدز می میرند همه می دانند مردم از ایدز می میرند.پیرزن درشهرکی زندگی می کرد در حاشیه ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی. جایی که بیش از 40 درصد مردم به ویروس اچ آی وی آلوده هستند.اکنون ایدز مرزها را در نوردیده است و خانمان بسیاری از خانوارها را در جنوب صحرا ی آفریقا وسایرنقاط دنیا برانداخته است. سندرم نقص ایمنی اکتسابی مشکلی جهان شمول است.هیچ ملتی ازاین گرفتاری مصون نیست و همه درمعرض این بلای خانمان سوز قراردارند.

اچ آی وی ایدز بی عدالتی جهانی را به ما نشان می دهد بیشتر قربانیان ایدزازمیان ملت های فقیر هستند. بیش از 40 میلیون نفر ازساکنان کره زمین به این ویروس آلوده شده اند . نخستین موج این بیماری قاره سیاه را درنوردید وبه ویژه جنوب صحرا به شدت آلوده شد. بخش هایی از آمریکای لاتین، اروپای شرقی و کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی به ویژه به دلیل مصرف سرنگ های آلوده در میان معتادان تزریقی مناطقی بعدی آلودگی بودند. کشورهای صنعتی 1.6 میلیون نفراچ آی وی مثبت دارند. تایلند در آسیا با 570000 نفر آلوده در یک جمعیت 64 میلیونی کانون دیگری است. و اکنون دردهه حاضر چین و هند پرجمعیت رشد سریع این بیماری را تجربه می کنند.

درخاورمیانه و شمال آفریقا به دلایل فرهنگی و احساس گناهی که به این بیماری چسبیده است و همچنین به دلیل آنکه به طور اساسی این بیماری درچارچوب بیماری های مقاربتی طبقه بندی می شود هم جامعه وهم دولت ها تمایل زیادی به طرح این مشکل ندارند و ازاین روست که به طور سازمان یافته این بیماری دراین جوامع انکار می شود و همین مساله باعث شده است که زنگ خطر ازسوی دغدغه مندان سلامت به صدا درآید و یک اپیدمی طوفانی را در این دیار پیش بینی کنند.

درمیان کشورهای منطقه ایران یک استثنا است و برنامه ای که هم اکنون درکشور در رابطه با پیشگیری و درمان مبتلایان به ایدز انجام می شود درخور توجه و تقدیراست. به عنوان مثال برنامه توزیع سرنگ درزندان ها ویا کلینک های مثلثی که به طور هماهنگ معتادان تزریقی،بیماران اچ آی وی مثبت و بیماری های مقاربتی را پوشش می دهند از اقدامات مفید و ارزشمند درکشورهستند. دراین میان کارگران جنسی و مردان هم جنس باز به دلایل خاصی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند که درفرصت دیگری تحت عنوان گروههای هدف پنهان مورد بررسی این ستون قرار خواهند گرفت.


برای دیدن منبع عکس اینجا را کلیک کنید.

 
UA-1860095-1