۱۳۸۶ فروردین ۱۴, سه‌شنبه

تاسیس جبهه سبزایران، یکی داستانی است پرآب چشم

جبهه سبزدرمهرماه 1368 متولد شد. برای قانونی شدن و به ثبت رسیدن به عنوان یک شخصیت حقوقی فرایند دشواری آغازشد. درواقع یکی داستانی است پرآب چشم . اولین مشکل این بود که نظام اداری آشنایی زیادی با تشکل های غیردولتی زیست محیطی نداشت. ازطرف دیگردردوران پس ازانقلاب و جنگ یک تشکل مستقل ازدولت تا مدت ها زیرعلامت سوال بود. سیستم با ید مطمین می شد که این مجموعه درخدمت دشمنان نظام نیست. و قرارنیست که فعالیت سیاسی انجام دهد. برای ثبت به اداره سوم سیاسی وزارت کشور که بخشی ازکار صدورمجوز موسسات خیریه را انجام می داد مراجعه کردیم . البته درنهایت نیروی انتظامی مرجع صدورمجوزبود. خلاصه اینکه این فرایند 5 سال طول کشید و درآبان ماه 1373 مجوزفعالیت صادرشد. برای دریافت مجوز رضا قاسمی پیگیری کننده اصلی بود. در این میان دکترمعینی هم بیشترین مراجعه ها را به وزارت کشورانجام داد.

اولین اشکالی که گرفتند، سن اعضای هیات موسس بود. ظاهرا حداقل سن برای دریافت مجوز موسسه 24 سال بود و به غیرازدکترمعینی بقیه هیات موسس زیر24 سال سن داشتند. البته تا مجوزصادر شد این مشکل به طور طبیعی حل شده بود.
ساختارمورد قبول نیروی انتظامی در آن زمان ساختارهیات امنایی بود، بنابراین بایستی هیات امنایی ازاشخاص معتبرو خوش نام به نیرو معرفی می شدند. در این میان دکترقاسمی و دکترمعینی به گفتگوی با جمعی ازدوستان و استادان خوش نام و البته غیرسیاسی پرداختند. و پس ازرایزنی های بسیاریک فهرست 28 نفره به نیروی انتظامی و وزارت کشور داده شد. دراین فهرست عزیزانی چون استاد پرویزکردوانی، استاد محمد حسین جزیره ای، استاد مجید مخدوم، استاد حسین بحرینی، استاد امیرخانی،مهندس اشجع زاده، خانم قدس (موسس خیریه محک)، دکترامین کیوان ودیگر عزیزان حضورداشتند.
درزمانی که استادان پیش گفته همکاری با جبهه سبزرا پذیرفتند، این مجموعه درحال تاسیس بود، فضای کار هم ازطرف دولت تشویق نمی شد، این مجموعه هم شناخته شده نبود.و فقط چند مورد برنامه پاکسازی طبیعت و بیانیه زیست معیطی منتشرکرده بود، بنابراین قبول همکاری با چند جوان کم تجربه فرصت ارزشمندی بود که استادان دراختیارموسسان قراردادند.

رضا قاسمی برای پیگیری صدورمجوزبه مدت 6 ماه ازدانشگاه مرخصی گرفت و آنقدربه نیروی انتظامی رفت که هنوزهم شمارزیادی ازپرسنل اداره مربوطه این دکترجوان پیگیررا به خاطرمی آورند.

در فرایند صدورمجوزیکی ازمواردی که باید چک می شد مطابقت دادن بندهای اساسنامه باوظایف موسسات دولتی مربوطه بود.اگربندی با وظایف دستگاهها تلاقی داشت بایدتغییرمی کرد.درواقع وزارت کشوربا ارسال اساسنامه ما ازدستگاههای دولتی مربوطه استعلام می کردو دفترحقوقی دستگاه دولتی اعلام نظرمی کرد. به دلیل
گستردگی اهداف اعلام شده توسط جبهه سبز وزارت بهداشت، وزارت آموزش وپرورش،سازمان جنگل ها و مراتع، هلال احمر، سازمان حفاظت محیط زیست وچند سازمان دیگراستعلام شدند. بعضی ازسازمانها سریع تر و برخی آهسته تر جواب می دادند، این
مدت برای سازمان حفاظت محیط زیست درزمان صدارت آقای دکترمنافی 6 ماه بود.

پس از صدورمجوزخان بعدی اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری بود. اداره هیج جوری زیربار اسم جبهه سبزایران نمی رفت. پیشنهاد اداره کانون سبزهای ایران بود به جای جبهه سبز ایران. یک بار می گفتند کلمه جبهه مساله داره ، یک بارمی گفتند ایران مشکل داره، خلاصه پیگیری های رضا سرانجام موثرافتاد و جبهه سبزایران در تاریخ 5 دی ماه 1373 ثبت شد به شماره 8293 ،روزنامه رسمی جمهوری اسلامی که آگهی های ثبت را منتشرمی کند نام مرا به صورت سیامک 2 معطری ثبت کرد

 
UA-1860095-1