۱۳۸۶ فروردین ۲۴, جمعه

موسم مالیات


نیمه ماه آوریل زمان ارایه اظهارنامه های مالیاتی درآمریکاست. 300 میلیون آمریکایی و همه غیرآمریکایی هایی که درطول سال بیش از 31 روزدراین کشورزندگی کرده اند، بدون توجه به اینکه درآمدی داشته یا نداشته اند مشمول ارایه اظهارنامه مالیاتی هستند. این وظیفه شهروندان است که با اتکا به توانایی محاسباتی خودشان یا با دریافت کمک ازحسابداران داوطلب که به مدت سه ماه در روزهای شنبه درکتابخانه های عمومی به مردم به صورت رایگان کمک می کنند و یا اینکه با استخدام حسابداریا خرید نرم افزار یا با تکمیل فرم های آن لاین که هوشمند هستنداین اظهارنامه ها را پرکنند. جالب اینجاست که دربسیاری ازموارد مردم مبلغی را به صورت مالیات برگشتی از دولت دریافت می کنند. یعنی این که مالیات بردرآمدی که درطول سال از مردم دریافت شده در بسیاری ازموارد بیشتر از مالیات واقعی است .بنابراین با پرکردن فرم ها و ارسال به موقع اداره دارایی مبلغ اضافه پرداخت را بازپرداخت می کند.

بنابراین برای ما که ازکشوری می آییم که دولت با درآمد نفتی سر از پا نمی شناسد و هیچ احساس نیازی به مالیات شهروندان ندارد، دیدن تلاشی که مردم می کنند تا اظهارنامه مالیاتی را به موقع تکمیل و ارسال نمایند بسیار شگفت انگیزاست. ازطرف دیگر شگفت آنکه اداره دارایی مبلغ اضافه دریافت را خیلی راحت بازپرداخت می کند. نکته دیگرتاثیری است که این اقدام برتوانمندسازی شهروندان دارد، ازیک سو مردم با حقوق شهروندی آشنا می شوند و به عنوان یک پرداخت کننده مالیاتی دستگاههای عمومی را زیرذره بین می گیرند. همچنین با انجام محاسبات حساب کاردستشان می آیدو به نوعی وارد یک برنامه ریزی مالی می شوند.

یک سیستم پیچیده، کار نظارت براین فرایندرا به عهده دارد. اگرچه بسیاری ازمردم مثل همه جای دنیا ازپرداخت مالیات خوشحال نیستند، ولی سیستم شما را مجبورمی کندکه اظهارنامه را ارسال کنید. به عنوان مثال اگر قرار است درآینده خانه ای بخرید، وامی بگیرید، بورس تحصیلی بگیرید یا حتی شغلی بگیرید دربسیاری ازموارد یکی ازاسناد اصلی که باید ارایه دهید همین اظهارنامه مالیاتی است . برای وام خانه ازشما می خواهند که اظهارنامه سه سال قبل را ارایه دهید.

نکته جالب دیگر شماره تامین اجتماعی است که همه کسانی که درآمدی دارند دارای این شماره هستند. هر بخشی که به شما پرداختی داشته باشد این شماره و میزان پرداخت را به اداره دارایی اعلام می کند. بنابراین دارایی ازنظرتيوری می داند که میزان دریافتی شما چقدراست . ازمیان فرم هایی که دریافت می کنند تعدادی به صورت تصادفی بررسی می شود و وای به حال کسی که دروغی گفته باشد. بنابراین با مجموعه ای ازمکانیسم ها ی تشویقی و تنبیهی سیستم کارمی کند.

دیشب تا ساعت 3 بامداد روی فرم ها کارکردیم . این سومین روزی است که درحال خواندن دستورالعمل ها و فرم ها هستیم . امشب هم تا بامداد کار خواهیم کرد. امیدواریم پس از آنکه فرم ها را به حسابداران داوطلب نشان دادیم پست کنیم .

 
UA-1860095-1