۱۳۸۶ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

همایش دوچرخه سواران طرفدار محیط زیست

تابستان 1376 بود. با ارسال گاهنامه های صلح سبز و فرم های تقاضای عضویت روز به روز به شمار همراهان جبهه سبز افزوده می شد. با گفتگوهایی که با جمعی از دوستان دوچرخه سوار انجام داد ه بودیم قرار شد که یک برنامه تحت عنوان همایش دوچرخه سواران طرفدار محیط زیست انجام دهیم.
این برنامه با دیدن عکسی از دوچرخه سواران طرفدار محیط زیست مجارستانی که در مجله پیام یونسکو منتشر شده بود کلید خورد. پس از دیدن عکس فکر کردیم که ما می توانیم برای اعتراض به روند آلودگی هوا و گوشزد کردن نقش همه ی ذینفعان با انجام یک گردهم آیی دوچرخه سواران گامی در جهت آگاهسازی زیست محیطی برداریم. مبداحرکت میدان ولیعصر و مقصد را پارک ملت در نظر گرفتیم.قرار شد برنامه در تاریخ 17 تیرماه برگزارشود.
شهریار رحمانی، محسن سلیمانی، ومهدی ماهوش آن زمان به تازگی خدمت سربازی را به پایان رسانده بودند و از طریق دکترقاسمی که دوران سربازی را در بهداری ارتش می گذراند با جبهه سبز آشنا شده بودند. دوستان دیگری هم مثل پدرام سالمی در اوایل تابستان با ما همراه شده بودند. پدرام از طریق دکتر عظیم زاده در یک برنامه چند روزه کوهنوردی با این مجموعه آشنا شده بود. پدرام پرانرژی و با نشاط بود. با پدرش در کتابفروشی شان در خیابان شادمان (به قول خودش شادمانیه ) همکاری می کرد. کامپیوتر داشت و یک خط تلفن.در ساعات روز هم در کتابفروشی مشغول بود. پیشنهاد داد که برای برنامه همایش دوچرخه سواران سبز یک برنامه نام نویسی ترتیب دهیم. بنابراین در دعوت نامه هایی که به دوچرخه سواران سطح شهر می دادیم برای نام نویسی، تلفن پدرام را داده بودیم. پدرام هم خیلی حرفه ای کار روابط عمومی این برنامه را انجام می داد.

دوستان دوچرخه سوار هم با شرکت های سازنده یا وارد کننده دوچرخه هماهنگ کردند و مقداری کادو برای دوچرخه سواران تهیه شد که فکر می کنم به شیوه قرعه کشی توزیع شد. شرکت کنترل کیفیت هوا هم تعدادی تی شرت تهیه کرد و بین دوچرخه سواران توزیع شد.درآن زمان خانم مهندس هسته ای مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا بودند، فکر می کنم الان درنیویورک درمحل دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل کار می کنند. با شهرداری و پلیس هم جهت انتظامات هماهنگ کردیم ولی تا لحظاتی قبل از برنامه نمی دانستیم که بالاخره پلیس با ما همکاری خواهد کرد یا نه.
دوچرخه سواران با صورتک های (ماسک های) ضد دود حرکت کردند و پیام این برنامه جدی گرفتن آلودگی هوا و حقوق دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی بود. یک نوع اعتراض به روند صعودی آلودگی هوا. با همه خبرگزاری ها و نشریات تماس گرفته بودیم. تنها برنامه ای که برای تهیه گزارش آمد برنامه در شهر بود که گزارش جالبی را از این برنامه برای شبکه تهران گرفتند. دکتر مجید مخدوم عضو هیات مدیره و رییس گروه مدیریت محیط زیست دانشگاه تهران هم در این برنامه و در مراسم اختتامیه درپارک ملت برای شرکت کنندگان سخنرانی کردند.

 
UA-1860095-1