۱۳۸۶ خرداد ۵, شنبه

آمیش های آمریکا

آمریکا سرزمین عجیبی است. این سرزمین کشور مهاجرین است. نژادها و اقوام مختلف در این کشور بسیار بزرگ زندگی می کنند. اینجا واقعا بزرگ است. زمانی بزرگی این کشور را به درستی حس کردم که از ایالت یوتا در مناطق کوهستانی متمایل به غرب آمریکا تا ایالت فلوریدا در جنوب شرقی رانندگی کردم. به مدت 8 روز از کوهستان ها گذشتم به دشت های تگزاس رسیدم با عبور از رودخانه می سی سی پی و جنگل های آلاباما و لویزیانا به فلوریدا با آب و هوای نیمه حاره ای وارد شدم. دوباره ازفلوریدا حرکت کردم و پس از سه روز رانندگی و باعبور از سواحل شرقی آمریکا به بستون وارد شدم. اختلاف ساعت در شرق و غرب آمریکا سه ساعت است. با هواپیما از بستون تا کالیفرنیا 6 ساعت است. این کشور 300 میلیون جمعیت دارد



در این سرزمین پهناور آدم های جالبی زندگی می کنند. یکی از جالبترین گروههایی که دیده ام آمیش ها هستند. این ها به شدت مذهبی اند. به دلایل مذهبی ازپدیده های مدرن رویگردانند. به ارتش نمی پیوندند. از ماشین و برق استفاده نمی کنند. لباس هایشان را خودشان می دوزند. خانه هایشان به سبک قرن هجدهم میلادی است همچنین لباس ها و زندگی شان. از موسسات مالی پول نمی گیرند به وام و این جور تسهیلات اعتقادی ندارند.بیشترشان در ایالت پنسیلوانیا زندگی می کنند. خودشان را ازجامعه آمریکایی جدا کرده اند.

عروسی های آمیش ها درپنجشنبه آخر پاییز و بعداز فصل برداشت انجام می شود. معمولا عروس یک لباس آبی می پوشد و بعداز عروسی در مناسبت های دیگر هم از این لباس استفاده می کند.عروس و داماد حلقه عروسی ندارند.جشن عروسی چند ساعت طول می کشد و عروس وداماد در نخستین شب زندگی مشترک درمنزل مادر عروس می خوابند.


آمیش ها در میان خودشان ازدواج می کنند و از اینرو بیماری های ژنتیکی در میان این جماعت شیوع بیشتری دارد.شیوع دوقلو زایی هم در آمیش ها بیشتر از جامعه عمومی است. آمیش ها به برنامه های تنظیم خانواده اعتقادی ندارند و همچنین از بیمه استفاده نمی کنند.بچه های آمیش ها حداکثر تا کلاس هشتم درس می خوانند.تقریبا هیچ آمیشی به دبیرستان یا دانشگاه نمی رود.
آمیش ها زمین های زیادی نمی خرند چون قادر نیستند با نیروی انسانی (بخوانید زور بازو) و بدون استفاده ازماشین سطح زیادی را به زیر کشت ببرند. خلاصه اینکه این جماعت آمیش ها خیلی جالبند.


منبع عکس 1
.

 
UA-1860095-1