۱۳۸۶ اردیبهشت ۲۹, شنبه

خاک سرخ

شب گذشته در جمع خانواده بزرگ ایرانی در بستون به تماشای مجموعه خاک سرخ ساخته فیلم ساز برجسته ابراهیم حاتمی کیا نشستیم. ایرانیان بستون انجمن دارند. و جمعی از دوستان برنامه هایی را تحت عنوان خانواده بزرگ ایرانی ترتیب داده اند. برنامه شب گذشته در محل انجمن بود. در ساختمان زیبایی که خانه ایران نام دارد. این محل با همت ایرانیانی ساخته شده است که تلاش می کنند فرهنگ سرزمین راپاس بدارند. در خانواده بزرگ ایرانی از عقیده سیاسی یا مذهبی شما نمی پرسند. در خانواده بزرگ تلا ش می شود تا جای خالی فامیل های ایرانی که هزاران کیلومتر دورترند پر شود. همه دختر خاله، پسر خاله اند. بزرگ تر ها پدر بزرگ و مادر بزرگند. کوچک تر ها فرزندانند.
خاک سرخ داستان تلخ جنگی خانمان سوز است. خاک سرخ یک فیلم لطیف ، تلخ و البته ضد جنگ است. خاک سرخ واقعیت جنگ است. جنگ واژه ای است با تداعی های متفاوت در خاطره مخاطب همچون سایر واژه ها .ولی نکته اینست که تداعی های جنگ طیف گسترده ای از معانی را در بر می گیرد از سفید سفید تا سیاه سیاه. قبل از دیدن جنگ خونین هشت ساله و در سال های کودکی تصویری که از جنگ داشتم برگرفته از فیلم های هالیودی بود شبیه تصویری که بسیاری ازمردمان جنگ ندیده این روزگار دارند. در سال های جنگ بارها وبارها از نزدیک کشته شدن انسان های بیگناه را دیده ام، بارها وبارها خلبان های میگ های عراقی را که در ارتفاع کم پرواز می کردند دیدم ودیدم چگونه کودکان وزنان ومردان پرپر می شوند. جنگ که تمام شد هیچگاه از دیدن توپ و تانک لذت نبردم . هیچگاه ازنمایشگاه های جنگ درهفته دفاع مقدس دیدن نکردم. هیچوقت به تماشای فیلم های بکش بکش جنگی ننشستم. ازدیدن صحنه های تهوع آور کشتن بیزار شدم. همچون داستان فیلم شکار چی گوزن آرزو داشتم که قدرتی داشتم تا تفنگ ها را دور بریزم . حالا می توانی درماندگی مردمان را در خاک سرخ ببینی ، قهرمانانی که در دام جنگ گرفتار آمده اند. می توانی زنان و مردانی را ببینی که برای دفاع از سرزمین شان جان برکف در آستانه سرزمین ایستاده اند. مرزهایی که همچون سرحدات دامن گستر اندیشه بی سامانند.
خیال می کنم کسانی که از جنگ ها جان سالم بدر می برند اگر توان کشتن کینه و قهری که سراسر وجودشان را فراگرفته، داشته باشند به بزرگترین مدافعان صلح و دوستی تبدیل می شوند.چنین است که قربانیان جنگ ها سامان دهنده حرکت های صلح خواهانه در سراسر جهان بوده اند. خاک سرخ داستان رشادت های فرزندان ایران است . خاک سرخ داستان تلخی جنگ است . خاک سرخ آیینه زشتی کینه خصم است . خاک سرخ ، تکه ای ازخاک شلمچه است. خاک سرخ خاک مهران است ، خاک سرخ خاک ایران است. .

 
UA-1860095-1